Big cats And Dogs
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  PortalPortal  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 De Harlekijn

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ROosj
Admin
Admin
ROosj


Aantal berichten : 87
Registration date : 11-08-07

De Harlekijn Empty
BerichtOnderwerp: De Harlekijn   De Harlekijn Icon_minitimewo 15 aug 2007, 12:34

De Harlekijn


Eén van de mooiste verschijningen op de katteshows tegenwoordig, is ongetwijfelt de Perzische Harlekijn. Een Perzische Harlekijn in 'topconditie' is, met recht, schitterend om te zien met zijn of haar zijdeachtige lange spierwitte vacht en 'hier en daar' een gekleurde vlek. De naam Harlekijn is, mijn inziens, daarom dan ook zeer uitstekend gekozen. Ze zijn dikwijls zo grappig getekend zodat ze inderdaad een soort van 'clown-achtig' uiterlijk krijgen... Toen ik, inmiddels alweer zo'n 16 jaar geleden, begon met het fokken van Perzen, dacht ik altijd dat ik de Klassiek gekleurde katten het mooste vond.







De Harlekijn Har1



Mijn eerste kat was aldus een Creme Kater (Sjoerd van Flossy's Home) en daarna volgde een Schildpad poes (Artimis van Slavenburg). Maar goed, aangezien ik inmiddels ook showde en graag een showkatje erbij wou hebben liep ik toevallig tegen een Zwart/Witte poes aan. Haar naam was Eur.Gr.Int.Ch. Jerry of the Purple Rain en ze had alreeds een C.A.C. titel. Tjonge dacht ik, dat zal dan wel een goede showpoes zijn!




De Harlekijn Har2

Tja, inmiddels weet ik dat een kat die titels haalt niet direct ook een goede showpoes hoeft te zijn maar aldoende leert men nietwaar? Toch deed ze het erg goed, nooit een Best in Show maar wel vele malen Best in Variëteit. Afijn, na een aantal katteshows... en steeds meer gecharmeerd van de Parti-colours..., wist ik welke kleur mijn volgende kat moest hebben: Blauw/Creme/Wit! Dus op zoek naar een gepaste dekkater (die ik toen zelf nog niet had) voor mijn Zwart/Witte poes, want ik moest en zou die variëteit zelf fokken. De kater had de kleur Creme/Wit dus door veel lezen en veel vragen was ik er achter gekomen dat de




poezen uit deze combinatie hoogst waarschijnlijk Blauw/Creme/Wit en/of Schildpad/Wit zouden worden, aangezien mijn Zwart/Witte poes ook nog eens veel wit had. Afijn, de dekking was gelukt en na een zwangerschap van 9 weken werden er 4 poesjes geboren! Ik was zo trots als een pauw en... ik werd verliefd!!! En niet een heel klein beetje... nee, echt tot over m'n oren! Want wat zat er in dit nestje? Juist... twee Harlekijn poesjes! Ze hadden de kleuren Harlekijn Blauw/Creme/Wit en Harlekijn Schildpad/Wit en ja... het waren inderdaad net clowntjes. Ook hun Schildpad/Witte Parti-colour zusje en hun Schildpad (zonder wit) zusje waren natuurlijk mooi, maar die twee Harlekijntjes sloegen alles!




Op dit moment... inmiddels 13 jaar verder..., is deze 'grote liefde' nog steeds in bloei, want zonder Harlekijnen (en Vans) kan ik niet meer... Welliswaar kwam er voor mij bij het tweede nestje met dezelfde poes weer een nieuwe liefde bij... 'de Exotic'..., maar tevens daarbij een nieuwe uitdaging: 'De Exotic Shorthair Harlekijn of Van'! Mijn eerste Harlekijn Exotic is daarna geboren in 1996. Een schitterend Rood/Wit Harlekijn poesje met de toepasselijke naam: Am.Ch. + Int.Ch. Jerba Nicol's My-Dreams-Desire. Ze is nog steeds te bewonderen in veel van mijn stambomen, evenals mijn Zwart/Witte poes- en daarna nog vele anderen...


De Harlekijn Har3



Gebleken is dat het zeer moeilijk is om een mooi getypeerde Perzische Harlekijn te fokken die ook nog eens een 'perfecte' kleurverdeling heeft. Des te meer is het nog moeilijker om een Exotic te fokken met dezelfde kwaliteiten! Toch is en blijft dat voor mij 'de uitdaging' in mijn fokprogramma. Dit alles lukt dan ook alleen wanneer je zorgvuldig steeds de beste dieren met de beste lijnen gebruikt, en een 'engelengeduld' bezit. Want... een goede Harlekijn krijg je niet zomaar... en soms moet je tevreden zijn met een mooi exemplaar die een wat minder goede kleurverdeling heeft!




De Harlekijn Har4

Maar goed, nu even verder met de Harlekijn... Een Harlekijn is eigenlijk een soort onderdeel van de Parti-colour groep. Het woord Parti-colour (voor sommigen is dat Bi-colour) vertelt eigenlijk al dat het om katten met gescheiden kleuren gaat. De vacht van de katten uit deze variëteit, vertoont wit + één of meerdere andere kleuren. Dat kan zijn: Zwart, Rood, Chocolate, Schildpad etc., Zwart-Smoke, Lilac-Smoke etc., Brown Tabby, Blue/Cream Tabby, Silver Tabby en ga zo maar door. In feite is het dus zo dat al deze parti-colours alle kleuren in het wit kunnen vertonen die ook voorkomen bij alle andere Perzen en Exotics zonder wit.




Bij de Part-colour is het wit aandeel vaak in de minderheid (ongeveer tweederde tot de helft), maar bij de Harlekijn behoort dat in feite net andersom te zijn. Deze katten zijn dus grotendeels wit, met een gekleurde staart en enkele gekleurde vlekken op de kop en op het lichaam. De gekleurde vlekken mogen dus alle kleuren hebben die ook toegestaan zijn bij de Perzen en Exotics zonder wit. Wanneer de vlekken van een Harlekijn nu bestaan uit twee kleuren... zoals bv bij Schildpad of Blauw/Creme..., dan moeten deze twee kleuren zo scherp mogelijk, en het liefst in vlekken van elkaar gescheiden zijn. Het mooist is het wanneer deze twee kleuren dan in dezelfde hoeveelheid aanwezig zijn (dus bv evenveel Zwart als Rood en evenveel Blauw als Creme). Het wit in de vacht behoort helder wit te zijn en de vlekken mogen eigenlijk geen witte- of ander kleurige haren hebben. Ook de gekleurde haren van de vlekken behoren (bij de 'effen' kleuren) egaal van kleur te zijn, tot op de huid toe... De perfecte Harlekijn heeft dus een gekleurde staart die dezelfde kleur(en) heeft als de rest van de vlekken op het lichaam. Verder heeft hij of zij 1 of maximaal 2 vlekken op de kop. Wanneer hij of zij 1 vlek heeft dan behoort deze tussen de oren te zitten (de vlek mag dan de oren niet raken) of anders 1 vlek, die één oor bedekt. Wanneer hij of zij 2 vlekken op de kop heeft dan behoren deze vlekken de beide oren te bedekken (met aldus een witte streep tussen de vlekken in, bovenop de kop). Verder heeft de perfecte Harlekijn 1, tot maximaal 3 vlekken op het lichaam. Het mooist is het wanneer de vlekken niet al te groot zijn en rond of ovaal van vorm. het liefst ook geen vlekken op de poten en geen 'doorlopende' staart. Verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit waar de vlekken zitten. Bij een Van geldt trouwens ongeveer hetzelfde. Alleen heeft een Van geen enkele vlek op het lichaam...




De Perzische Harlekijn is, voordat de variëteit officieel erkend werd, helaas eerst een soort restverschijnsel geweest van de fok van Parti-colours. Kittens gingen vaak als 'huiskat' de deur uit, want showen met deze katten kon toen nog niet. Ze hadden toen nog geen C.A.C.-status. Gelukkig zijn deze prachtige dieren alweer een groot aantal jaren erkend door diverse verenigingen. Eerst door de Onafhankelijke Verenigingen en later door de Fife (1986?). Afijn, dat is nu gelukkig allemaal verleden tijd. Momenteel zijn de Harlekijnen (en Vans) juist van onschatbare waarde, onder andere voor het fokken van Parti-colours. Bovendien worden ze nu juist gefokt om hun schoonheid en uitstraling.


De Harlekijn Har5



En terecht natuurlijk! Voor wat betreft het fokken van Parti-colours uit Harlekijnen blijkt vaak dat er uit combinaties tussen Harlekijnen en 'effen' katten vaak kittens geboren worden die qua kleurverdeling schitterend zijn. Een Harlekijn (of Van) is dus ook homozygoot voor witte vlekken en zal daarom nooit kittens kunnen krijgen zonder wit. Wanneer je nu een Parti-colour zou combineren met een 'effen' kat dan is dat lang niet altijd het geval. De kittens uit deze combinatie kunnen dan zowel 'effen' als Parti-colour zijn. Af en toe komt het wel eens voor dat uit zo'n combinatie toch een Harlekijn geboren wordt, maar dan zal deze hoogstwaarschijnlijk te veel kleur hebben en genetisch geen Harlekijn kunnen zijn. Bij een combinatie van twee Parti-colours kunnen in principe dezelfde variëteiten geboren worden als bij de combinatie van een Parti-colour en een 'effen' kat. Wel verwacht ik meer wit en/of meer kittens met wit bij de combinatie Parti-colour x Parti-colour. Bovendien kunnen er uit deze laatste combinatie ook Harlekijnen en/of Vans geboren worden.




Uit een combinatie van twee Harlekijnen zullen, bijna zeker..., alleen Harlekijnen en Vans geboren worden. Hoe vaker er continu katten gecombineerd worden met veel wit, hoe meer wit de kittens zullen gaan krijgen (dus minder en/of minder grote vlekken). Toch blijf ik zelf af en toe Klassiek gekleurde katten en/of goede Parti-colours gebruiken om het type van de Harlekijn en Van in stand te houden en/of te verbeteren... Het is moeilijk om een goede Parti-colour te fokken. Mede daardoor is het, zoals ik al eerder vertelde, dus eigenlijk nog moeilijker om een goede Harlekijn te fokken. Het probleem bij de Harlekijnfok ligt eigenlijk niet zozeer in de hoeveelheid wit, maar meer in de juiste plaatsen van de vlekken.


De Harlekijn Har6




Er zijn dan ook niet veel Harlekijnen die aan alle gestelde eisen voldoen. De reden van deze moeilijkheidsfactor is dat de woorden 'toeval' en 'geluk' een wel hele grote rol spelen in de fok van Harlekijnen, en ook van Parti-colours. Het is aldus in ieder gekleurd nestje weer afwachten hoe groot of klein, dik of dun, lang of kort, rond of hoekig de vlekken zullen zijn. Dat maakt de fok van Harlekijnen en Parti-colours voor vele fokkers dan ook zo interesant... terwijl andere fokkers juist..., om diezelfde redenen, daar weer door stoppen. Daarbij komt ook nog dat de Harlekijnen, Vans en Parti-colours soms qua type nog ietsje achter kunnen lopen op bv de Klassieke kleuren. In principe zijn ze dan ook ontstaan uit combinaties met Parti-colour huiskatten. Het komt dan ook nog wel eens voor dat je in je nestje bv een prachtig getekent Schildpad/Wit poesje hebt zitten, waar je eigenlijk helemaal van verkocht bent, maar die het qua type, bouw- en dergelijke..., dan net toch weer niet redt tegenover haar 'effen' zwarte broertje! Ach ja... Maar eerlijk is eerlijk, wat is de kwaliteit van de Parti-colours, en zeker ook van de Harlekijnen en Vans, de laatste jaren toegenomen zeg!




De Harlekijn Har7

Het zijn niet alleen nog maar Klassiek gekleurde Perzen en Exotics die op het podium pronken. Tegenwoordig zie je ook schitterende Harlekijnen die Best in Show, Best of Best en soms zelfs Best over All worden. Fantastisch! Het werd tijd dat deze schitterende variëteit echt gewaardeerd werd, ook al heeft de kat misschien een vlekje te veel. Wat maakt het uit! Eigenlijk zou iedere fokker eens een tijdje Parti-colours moeten gaan fokken, om zo zelf te kunnen ondervinden hoe moeilijk het is om als Harlekijn, Van of Parti-colour te voldoen aan de eisen van de standaard, ook al zullen er ongetwijfeld nog veel meer variëteiten zijn die moeilijk te fokken zijn...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://bigdogsandcats.actieforum.com
 
De Harlekijn
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Big cats And Dogs :: Katachtige :: Kleine Katachtige-
Ga naar: